16 Ocak 2011

Örgütlerde Kariyer Yönetim Modelleri

 Örgütsel açıdan kariyer yönetimine baktığımızda günümüzde uygulanan bazı modeller vardır.Bunlar :

 1. Akademik Model : Bu modelde işletme,çalışanlarına en alt kademeden başlayıp en üst kademeye kadar yükselme şansı verir.Kişisel gelişime önem veren bu model dışa "kapalı" bir modeldir.Çalışanlar, insan kaynakları ile etkileşimde bulunarak kariyerlerinde ilerleme gösterebilirler.(yani burada biz ik'cılara önemli bir görev düşmektedir (: ) Genellikle bu modelin bankacılık sektöründe yaygın olduğu söylenebilir.
Örnek vermek gerekirse ülkemizde bu modelin kullanımında akla gelen başlıca işletme "Türkiye İş Bankası"dır.
Dünya'da ki isimlerini ise IBM,Kodak,General Motors...
 Şimdi bu modelin faydalarına bakalım...

  • Personel devir oranının düşük olduğu bir modeldir
  • Daha nitelikli iş gücü işe alınır.
  • Çalışanlar üst kademelere çıktıkça şirketle arasındaki bağ kuvvetlenir ve şirketi çok iyi tanıma çabası içine girer.
  • Personel alma ve personel devir oranı maliyetlerine bakılırsa rakiplerinden daha düşüktür.
 2. Kulüp Modeli : Kariyerin ilk basamağından başlamak üzere şirkette geçirilen zaman esas alınır.Bu model için şirket içinde geçiriline zaman ve kıdem esastır.Kulüp modeli de dışa "kapalı" bir modelidir.İşletme dışı rekabetin mümkün olmadığı bu model genellikle kamu kuruluşlarında görülmektedir.Personel devir oranı oldukça düşüktür ancak iş tatmini azdır.Tüm bunlara rağmen personelin morali pozitiftir çünkü işletmede daim olduğunu bilir ve bu güvenceyle çalışmalarını sürdürmektedir.Yoğun bilgi birikiminin ve rekabet ortamının olmadığı yerlerde bu modeli görmek ve yarar sağlamak mümkündür.

 3. Futbol Takımı Modeli : Bu model her aşamada çalışanlarının yerine başka birinin gelmesi ihtimalinin söz konusu olduğu bir modeldir.Dışa "açık" bir modeldir.İşletme performansı yüksek,yetenekli iş gücüne güvenir.
Zaman ve maliyet açısından düşük bir modeldir fakat bazı sakıncaları vardır.Personel devir oranının yüksek olması ve işletmedeki sadakat sorunudur.Yetenekli iş gücünün elde tutulması zorluğu görülmektedir.Çünkü bunu engelleyecek işletme bağlılığı çalışanda yoktur.

 4. Kale Modeli : Bu modelde amaç,iş yerinde tutunabilmektir.Personel çıkaran ve iflas eden işletmeler en çok bu modele sahiptir.Kale modelinde hem iç hem dış rekabet söz konusudur."En iyi olan şirkette kalır" mantığı vardır bu yüzden çalışanlar kendilerini ispatlamak için iç rekabete girerler.Daha az personelle daha çok nitelikli iç amacı taşıyan bu model personel devir oranının ve maliyetlerin yüksek olduğu bir modeldir.

2 yorum :

  1. mrb bu bilgiyi kullanmak istiyorum ama kaynakçasına ulaşamıyorum bana yardımcı olurmusunuz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, İlgili yazı üniversite ders notlarımdan düzenlenmiştir. Kaynak olarak maalesef bilgi veremiyorum.

      Sil