30 Mart 2015

Davranışlarına Göre Çalışanlar

   Bir kurumda çalışan kişiler, kişilikleri ve davranışlarıyla farklılıklar gösterir. Bizi biz yapan zaten bunlardır. İnsanlar evde,işte ve sosyal ortamlarda farklı davranışlar sergileyebilir ama kişilik olarak genelde belirli özelliklere sahiptir.
Bugün iş hayatında bir çoğumuzun sahip olduğunu ya da tanıdığı, aynı ortamda çalıştığı kişileri davranışlarına göre ayırıyoruz :)

Aşırı Çalışkan Tipler (Workaholics)


    Bu kişileri 'işkolik' olarak da biliyoruz. Bu tip çalışanların yapılan araştırmalarda işsiz kaldıkları zaman mutsuz oldukları ama işe sahipken de bundan yakınmaları çoğunlukta olarak gözlemlenmiş. İşten yakınma davranışlarını gurur ve böbürlenme ile yaptıkları görülmüş.
Yine bu tip çalışanların işleri delege edip dağıtacağı durumlarda tüm işi kendilerinin yapmalarının daha doğru olduğunu düşündükleri görülmüş çünkü bilinçaltılarında bu işlerin kendileri tarafından yapılması daha doğru ve hatasız yapılacağı düşüncesi varmış. (belki bir güven problemi de olabilir :) ? )

Böyle çalışanların çevresinde genelde bu davranışlarının farkında olan yöneticiler ya da iş arkadaşlarının daha çok iş yükü ile yüklenebileceğini bilen kişiler mevcuttur. Ayrıca orta düzeyde olmak kaydıyla bu tip çalışanlara her kurumda gereksinim vardır.Üst kademelere yükseldikçe bu kişiler şirketin geleceği için problem oluşturabilirler. Delegasyon arzuları az olduğu ve hatalarını kabul etmedikleri için astların barınması ve işlerin sağlıklı yürütülmesinde zorluklar yaşanır.

İşe Tam Hakim Tipler

  Bu tip çalışanlar genelde kendi bilgi ve kabiliyetlerine güvenen, yarın endişesi duymayan tiplerdir.
Her görevi gereği ile yaparlar ve işten kaçınmazlar. Çıkarlarını şirket çıkarları ile paralel hale getirmekte ustadırlar.
Yapılan araştırmalarda bu kişilerin kurumlarda sevenleri olduğu kadar sevmeyenleri de çok oluyormuş. Ama genel bir saygı duyma çoğunluğu görülmüş.
Bu özellikteki kişileri yarı işkolik olarak adlandırmakta mümkün.
Çalışmaktan çekinmeyen, delegasyon yapabilen, bilgi ve deneyimlerini aktarmaktan memnun olan kişilerden oluşur. Yine bu kişilerin pek şikayet etmeyen, memnun olmadıkları bir durum var ise konuyu düzgün bir terimle ifade eden ayrıca sorunla birlikte çözüm önerisi de sunan kişiler olduğu görülmüş.
İşe tam hakim olarak bilinen bu tipte çalışanlar kurumu genelde başarıya götürür. Bu tip kişilerin bireysel hedeflerinin söz konusu olduğu, bu hedefler için gerçekleştirdiği planların olduğu hedeflerine ulaşmada bir pürüz gördükleri takdirde eğer düzeltilmiyorsa bulunduğu kurumu terk etme durumlarının söz konusu olduğu görülmektedir. Bu nedenle bu tip kişilerin kuruma katkıları olduğu kadar riskleri de olduğu görülmektedir.

Fikir Üretici Kişiler 


Bu tip kişilerin, kurumları başarıya götürmesinde büyük hamleler yapmasını sağlayanların olduğunu söyleyebiliriz. Yaratıcı özelliğe sahip bu kişilerin disiplin sorunları olduğu, çalışkan tipler olmadığı, kuralları sevmeyen kişilerin olduğu gözlemlenmiştir. Üst yönetiminin bu tip kişilere sahip çıkması, çalışabilecek özgür ortamlarının sağlanması durumunda kuruma katkıları son derece yararlı olmaktadır.



Organizatörler

Bu tip kişiler problem çözme ve problemleri basitleştirme yeteneklerine sahiptirler. Genelde iyi analiz ederler. Kimin neyi, ne zaman yapması gerektiğini tespit ederler. Küçük kurumların
büyümesinde önemli rol oynayan bu tip kişiler üst yönetimin fark etmesi gerekli yatak/dikey yönlendirmelerle fırsat vermesi durumunda kurum için olumlu yararlar sapladığı görülmüştür.







Liderler

Bu kişilerin karizması vardır :) ve sempatiklerdir. Kurum çalışanlarını peşlerinden sürüklerler. Bilgileri yeterli düzeyde ise yönetim olarak son derece fayda sağlayacak kişilerdir. Kuruma son derece yararlı olabilirler.







Statükocular ve Yenilikçiler 


Bu kişiler kurumun iki zıt kişileridir. Yenilikçiler arabanın gazı iken statükocular frenidir. Her kurum bu dengeyi sağlamalıdır.
Yenilikçiler risk alır statükocular sağlama alır. Risk almadan başarı ve gelişme olmayacağı gibi gereksiz riskleri almakta başarısızlık getirir. Bu nedenle bu iki tip de kurum için gereklidir.



Ferdiyeciler ve Ekipçiler

Bu iki tip çalışana kurumlarda çok rastlanır.
Ferdiyeciler diktatörülüğe özenir. Her şeyi en iyi bildiklerini ve yaptıklarına inanırlar. Kendilerine güvenleri fazladır. Her işi kendileri yapmaya çalışır bu nedenle işleri yetiştirmekte zorluk çekerler.
Ekipçiler ise bunun tam tersidir. İşi analiz etmeyi, bölmeyi ve sentezlemeyi tercih ederler. İş paylaşımı nedeniyle çok yoğun olmayan bu kişiler kurumda şikayete maruz kalabilirler :) ( İK için bütün gün dedikodu yapıyorsunuz çalışmıyorsunuz yeaa!! denilmesi örnek gösterilebilir :p )
Yapılan araştırmalarda ferdiyecilerin kurumu başarısızlığa götürdüğü görülmüştür.

Davranışlarına göre çalışanlar daha fazla kategorize edilebilir. Siz hangi tip çalışansınız ? Ya da eklemek istediğiniz davranışlar varsa lütfen iletişime geçiniz.

Sevgiler, saygılar

Gizem

Üzeyir Garih - İş Hayatında Motivasyon kitabından yararlanılmıştır.




Hiç yorum yok :

Yorum Gönder